Lean
Lean on asiakaslähtöinen ja käytännönläheinen johtamisfilosofia, joka optimoi kokonaisvaltaisesti yrityksen prosesseja, työntekijöiden ja kumppaneiden osaamista ja potentiaalia hyödyntäen ja kasvattaen.
Lean tunnetaan monista menetelmistä, mittaamisesta ja tehostamisesta. Leanissä tehostaminen ei kuitenkaan tarkoita kilometritehtailua, vaan siirtymistä perinteisestä osastopohjaisesta massatuotantomallista toimintaan, jossa pyritään poistamaan turhat, asiakkaalle arvoa lisäämättömät työvaiheet. Henkilöstö otetaan vahvasti mukaan oman työnsä kehittämiseen.
Leanin aloittaminen
Jotta toimintatavat lähtevät muuttumaan, on henkilöstön ymmärrettävä miksi ja miten halutaan toimia. Kuten aina uutta opittaessa, kouluttaminen on välttämätöntä. Henkilöstön on saatava kyseenalaistaa muutos ohjatusti ja johdon luotava uudet johtamismenetelmät. Leanin alkuvaiheessa muutos vauhdittuu, jos johdon tukena on konsultti, joka osaa käsitellä luontaista muutosvastarintaa ja tukea keskijohtoa ja johtoa uusien työtapojen käyttöönotossa.
Leanissä haastetaan monia perinteisen teollisen toiminnan malleja (massatuotannosta kohti massakustomointia, siiloista kohti virtausta, jne.), joten sen läpi vieminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.
Suunnitellaan yhdessä, mistä ja miten kannattaa aloittaa – vaikkapa yhdestä tiimistä. Näin alkuun päästään nopeasti ja kehitystyöhön kuuluvat virheet pysyvät pieninä ja niistä saadut opit voidaan siirtää heti seuraavan iteraation lähtöoletuksiin.
”Oli mukava osallistua, kun kaikkia kuunnellaan tasavertaisesti ja asioita mietitään oikeasti yhdessä”
– Työntekijä, työpajapäivän jälkeen, muoviteollisuus
Parempi pieni askel tänään, kuin jättiloikka ensi vuonna.
Leanissä pyritään jatkuvaan kehittämiseen, eli useiden pienten, mutta toistuvien kokeiluiden sarjaan. Jotta niiden vaikuttavuus voitaisiin todentaa, on lähtö- ja tavoitetila oltava selvillä. Oleellista on muuttaa vain yhtä tai muutamaa asiaa kerrallaan, jotta voidaan arvioida muutoksen vaikutus.
Kun esimiehet ja henkilöstö sisäistävät ajatuksen pienistä kevyistä kokeiluista, joissa erehtyminen ei ole taloudellisesti haitallista, syntyy vähitellen ilmapiiri, jossa riskejä osataan ennakoida ja kokeiluja tehdä. Näin toimintaa saadaan aidosti kehitettyä vailla perinteistä syyllisten jahtaamista.
Oleellinen etu PDSA-ajettelun onnistuneessa juurruttamisessa on kuitenkin sen sivutuotteena syntyvä luontaisen muutosvastarinnan murtuminen. Kun pienten itse suunniteltujen muutosten huomataan helpottavan omaa joka päiväistä työntekoa, ollaan avoimempia myös muulle kehittämiselle. Ilmapiiri on otollisempi jatkuvaan kehittämiseen.
Annetaan ihmisten itse kehittää – ohjatusti
Lean on ihmisläheinen johtamisfilosofia, jossa kvartaali ei ole kuukausia vaan vuosia. Silti sekin aloitetaan päivä kerrallaan.
Suunnittelu ja kehittäminen arkipäiväistetään ja annetaan ihmisten yhdessä miettiä toimivimpia työtapoja.
Kokeilut tähtäävät osasto- tai solukohtaisen osaoptimoinnin sijasta poistamaan kokonaisuuden kannalta turhaa tekemistä.
Päivittäisjohtamiseen on monia eri toimialoilla koeteltuja menetelmiä, joista valitsemme yhdessä teille sopivimmat.
Autamme teitä valjastamaan nykyistä syvemmin henkilöstönne osaamisen aidoksi kilpailueduksi.
Lean ei ole ihmelääke kaikkeen, mutta oikein yrityksen toimintatapoihin istutettuna se tuo ryhtiä tekemiseen, vapauttaa keskijohdon tulipalojen sammuttelusta pitkän aikavälin suunnitteluun ja lisää sitoutuneisuutta ja parantaa työ- ja asiakastyytyväisyyttä.
”Toyotan järjestelmän mukaan ihmisten luovuudella ei ole rajaa.
Ihmiset eivät Toyotalla tule töihin, vaan ajattelemaan”.
– Taiichi Ohno
Tuetusti tehokas leanin aloittaminen
Onko teillä jo joitakin lean-osaajia? Tai onko joskus kokeiltu, mutta jäänyt hieman unholaan?
Kynnys uusien menetelmien aloittamiseen madaltuu, kun ulkopuoliset asiantuntijat validoivat menetelmät, kouluttavat ja käyvät tiimin kanssa läpi käytännössä ensimmäiset menetelmät.
Ratkaisu uuteen alkuun voisi olla Lean Start -paketti, jonka kokosin Sennix Oy:n Marjut Kotosen kanssa.
LEAN START -KOULUTUKSEN TAVOITTEET:
- osallistujat omaksuvat lean-ajattelun perusteet.
- tiimille muodostuu yhteinen ymmärrys ja termistö leanista.
- osallistujat tutustuvat yleisimmin käytettyihin lean-menetelmiin.
- tiimi oppii käyttämään yhtä leanin työkalua, esimerkiksi arvovirtakuvausta ja käyttämään sitä kehittämisen pohjana.
Katso alta lyhyt kouluttajien esittäytymisvideo:
“Oli hämmästyttävää havaita lean-koulutuksen jälkeen osallistujien kohonnut itsekritiikki; ennen kuin oma tuotos laitettaan ketjussa seuraavalle, se tarkastetaan ja mahdolliset puutteet selvitetään itse. Tekeminen on selvästi tehostunut. Kiitos!”
LEAN-koulutuksen tilannut johtaja, Etelä-Suomi